Valamelyik nap a fiam lerajzolta a kaméleonunkat, akit Karácsonyra
kaptak, és ennek kapcsán eszembe jutott egy szuper cikk, amit most
nagyon röviden összefoglalok nektek, de érdemes elolvasni az eredetit:
7 mondat, amit elleshetünk a Montessori tanároktól:
1. Láttam, hogy keményen dolgoztál.
Ahelyett, hogy ügyes vagy, szép lett stb. Ne a végeredményre koncentráljunk, hanem a munkára, amit beletett.
Ahelyett, hogy ügyes vagy, szép lett stb. Ne a végeredményre koncentráljunk, hanem a munkára, amit beletett.
2. Te mit gondolsz róla?
Ha megkérdezi, hogy jó lett-e, kérdezzünk vissza, hogy ő mit gondol? A saját értékítéletében bízzon, ne a mi elismerésünket keresse folyton.
Ha megkérdezi, hogy jó lett-e, kérdezzünk vissza, hogy ő mit gondol? A saját értékítéletében bízzon, ne a mi elismerésünket keresse folyton.
3. Hol tudnád keresni? Hol tudnál utánajárni?
Ahelyett, hogy minden kérdésre kész válaszokat adunk.
Ahelyett, hogy minden kérdésre kész válaszokat adunk.
4. Miben tudnék segíteni?
Ha elakadt, ne oldjuk meg helyette az egész problémát, csak egy részében segítsünk.
Ha elakadt, ne oldjuk meg helyette az egész problémát, csak egy részében segítsünk.
5. Mi ezt így csináljuk.
Tehát ne parancsolgassunk, hanem jelezzük, hogy mi ezt így szoktunk csinálni.
Tehát ne parancsolgassunk, hanem jelezzük, hogy mi ezt így szoktunk csinálni.
6. Ne zavard, koncentrál!
Ha a gyerek el van mélyedve valamiben, ne zavarjuk meg annyival sem, hogy jaj de szépen dolgozol. Ezt később is elmondhatjuk neki.
Ha a gyerek el van mélyedve valamiben, ne zavarjuk meg annyival sem, hogy jaj de szépen dolgozol. Ezt később is elmondhatjuk neki.
7. Kövesd a gyereket!
Keressünk a viselkedésének okait, vegyük figyelembe az egyéni fejlődési ütemét, egyedi személyiségét, érdeklődési körét.
Keressünk a viselkedésének okait, vegyük figyelembe az egyéni fejlődési ütemét, egyedi személyiségét, érdeklődési körét.
Mindegyik pont szuper, de a legelső az, ami a rajz kapcsán most
leginkább érdekes nekem. Egy ideje próbálkozom már azzal, hogy mit lehet
a dicséret helyett, az üres ügyes vagy, szép lett helyett mondani. A
fiam elég ritkán rajzol, és ezzel a kaméleonnal tényleg meglepett, hogy
emlékezetből ilyen jól lerajzolta, mondtam is neki, hogy hú, de jó lett.
(Ami azt gondolom azért nem teljesen elvetendő reakció időnként, de
lehetne máshogy is.) Aztán feltűnt, hogy mindenkinek azt meséli, hogy
mennyit dolgozott rajta, egy órát a rajzolással, és egy órát a
színezéssel, tehát összesen 2 órát. Beugrott, hogy máskor is többször
előfordult már, hogy amikor megmutatott valamit, akkor hangsúlyozta,
hogy mennyi munkája volt benne. Hamarabb is rájöhettem volna, hogy arra
van szüksége, hogy a beletett munkáját ismerjem el.
https://www.mother.ly/…/7-key-phrases-montessori-teachers-u…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése