Ugrás a fő tartalomra

Montessori tanárok tanácsai

Valamelyik nap a fiam lerajzolta a kaméleonunkat, akit Karácsonyra kaptak, és ennek kapcsán eszembe jutott egy szuper cikk, amit most nagyon röviden összefoglalok nektek, de érdemes elolvasni az eredetit:

7 mondat, amit elleshetünk a Montessori tanároktól:
1. Láttam, hogy keményen dolgoztál.
Ahelyett, hogy ügyes vagy, szép lett stb. Ne a végeredményre koncentráljunk, hanem a munkára, amit beletett.
2. Te mit gondolsz róla?
Ha megkérdezi, hogy jó lett-e, kérdezzünk vissza, hogy ő mit gondol? A saját értékítéletében bízzon, ne a mi elismerésünket keresse folyton.
3. Hol tudnád keresni? Hol tudnál utánajárni?
Ahelyett, hogy minden kérdésre kész válaszokat adunk.
4. Miben tudnék segíteni?
Ha elakadt, ne oldjuk meg helyette az egész problémát, csak egy részében segítsünk.
5. Mi ezt így csináljuk.
Tehát ne parancsolgassunk, hanem jelezzük, hogy mi ezt így szoktunk csinálni.
6. Ne zavard, koncentrál!
Ha a gyerek el van mélyedve valamiben, ne zavarjuk meg annyival sem, hogy jaj de szépen dolgozol. Ezt később is elmondhatjuk neki.
7. Kövesd a gyereket!
Keressünk a viselkedésének okait, vegyük figyelembe az egyéni fejlődési ütemét, egyedi személyiségét, érdeklődési körét.

Mindegyik pont szuper, de a legelső az, ami a rajz kapcsán most leginkább érdekes nekem. Egy ideje próbálkozom már azzal, hogy mit lehet a dicséret helyett, az üres ügyes vagy, szép lett helyett mondani. A fiam elég ritkán rajzol, és ezzel a kaméleonnal tényleg meglepett, hogy emlékezetből ilyen jól lerajzolta, mondtam is neki, hogy hú, de jó lett. (Ami azt gondolom azért nem teljesen elvetendő reakció időnként, de lehetne máshogy is.) Aztán feltűnt, hogy mindenkinek azt meséli, hogy mennyit dolgozott rajta, egy órát a rajzolással, és egy órát a színezéssel, tehát összesen 2 órát. Beugrott, hogy máskor is többször előfordult már, hogy amikor megmutatott valamit, akkor hangsúlyozta, hogy mennyi munkája volt benne. Hamarabb is rájöhettem volna, hogy arra van szüksége, hogy a beletett munkáját ismerjem el.


https://www.mother.ly/…/7-key-phrases-montessori-teachers-u…

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Következetesség?!

Hát, megmondom őszintén, ez a szó vörös posztó számomra, túl sok bűntudatot okoz a szülőknek. Szeretnének következetesek lenni, mert állítólag akkor a gyerek szófogadó, könnyen kezelhető lesz, és így őrizhető meg, vagy szerezhető vissza szülői tekintélyünk. Aztán az igyekezet ellenére mégsem megy, és magunkat hibáztatjuk (és mások minket), amiért a gyerek dacos, akaratos. Külön fejezet, hogy baj-e, ha a gyerek kifejezi az akaratát, vagy nem teljesíti első szó ra vidáman minden kérésünket. Most arról szeretnék írni, hogy tényleg baj-e, ha nem vagyunk következetesek. Ha egyszer szabad, máskor nem. Ha megtiltottam valamit, aztán meggondoltam magam. Én azt gondolom, hogy nem, sőt! A helyzetek változatosak, az állapotunk és a kapacitásunk sem állandó, nem vagyunk robotok!  Mondok egy példát, hogyan néz ki ez a gyakorlatban. Tegnap este 2,5 éves fiam elővette a nagyok egyik legújabb társasjátékát, hogy azzal szeretne játszani. Először mondtam, hogy inkább válasszo...

Mese a csúfolásról

Találtam egy mesét a csúfolásról az első osztályos erkölcstan tankönyvben. Röviden arról szól, hogy egy kislányt csúfolnak, hogy milyen furcsa, mert nem játszik a többiekkel. A megoldás pedig az lett, hogy rájött, hogy az tényleg elég furcsa, hogy visszahúzódó, ezért inkább vidáman megy játszani a többiekkel. Sokszor jó lenne, ha a problémáink ilyen könnyen megoldódnának, a rossz érzéseink ilyen gyorsan elillannának. Az élet azonban ennél sokkal bonyolultabb. A gyerekek olyan dolgokért csúfolják egymást, amiről a másik nem tehet, ha akarna sem tudna változtatni rajta, legalábbis nem egyedül. A csúfolás és a kirekesztés az egy ik legfájdalmasabb dolog, ami egy gyerekkel történhet. A felnőttek felelőssége, hogy ilyen ne történjen meg, és ha már megtörtént, a mi feladatunk, hogy helyrehozzuk. Az áldozatnak szüksége van arra, hogy meghallgassák, és hogy segítsenek neki kiállni magáért. És bármilyen furcsa, a csúfolónak sokszor ugyanerre van szüksége. A gyerekek ere...

Piros, vagy kék kapszula?

Valahogy mostanában többször beugrott a piros-vagy-kék kapszula esete a Mátrixból. Nagyon-nagyon rég láttam, és nem is biztos, hogy jól emlékszem, a lényeg, hogy az van most a fejemben ezzel kapcsolatban, hogy ha a kéket választod, akkor minden folyik úgy, ahogy eddig. Az életed olyan, amilyen, de nem kérdőjelezed meg, hogy esetleg lehetne másképp is. Ha a pirosat, akkor viszont új módon fogod látni a világot, és soha többet nem leszel már képes a korábbi módon látni. Az juto tt eszembe, hogy amikor jöttök hozzánk tanfolyamra, lehet, hogy meg kéne kérdezzünk titeket, hogy szeretnétek-e bevenni a piros kapszulát. Merthogy ez az új látásmód azért időnként fájdalmas is tud lenni. És nem igazán van visszaút. Néha azt érzem, de jó lenne másokat hibáztatni, másokra haragudni, a felelősséget másokra áttolni, megrendíthetetlenül hinni a saját igazamban és semmilyen más szempontot, véleményt nem figyelembe venni. Azt hinni, hogy csakis én csinálom jól, mindenki más hülye, é...