Jelen pillanatban úgy tűnik elkerülhetetlen szembenéznünk azzal,
hogy nagy baj van – még akkor is, ha látjuk a kialakult helyzet
pozitív vonatkozásait is. Számos kérdés merülhet fel azzal
kapcsolatban, hogy szülőként hogyan vészelhetjük át ezt az
időszakot, és a gyerekeinket hogyan segíthetjük ebben.
Mit mondjunk, hogyan
válaszoljuk a kérdéseikre?
Hiszen látják,
hallják ők is mi történik, ha más nem, rajtunk érzik, hogy
valami megváltozott. Bármilyen gyerekeinkkel kapcsolatos nehézség
esetén a 0. lépés, hogy mi nagyjából jól legyünk, tisztázzuk
az érzéseinket, gondolatainkat. Ennek eszköze a Kapcsolódó
Nevelésben a Páros meghallgatás. A helyzet kapcsán sok-sok
megdolgozandó téma merülhet fel, pl. halál, tehetetlenségérzés,
hogyan kérjek segítséget. Ha mindezen túl vagyunk, vagy legalább
elkezdtük, akkor fogunk tudni jól segíteni a gyerekeinknek.
Mint minden nehéz
témára, erre is igaz, hogy érdemes az ő szintjén, tabuk nélkül
beszéljünk. Válaszoljunk minden kérdésére (ha mást nem, annyit,
hogy nem tudom, de utánanézek, gondolkodni fogok rajta), de nem
kell olyan részletekbe belemenni, amire nem kérdezett rá.
Szerencsére sok jó videó, képregény, infógrafika van a
neten, ami segít nekünk ebben. Fontos, hogy a pánikkeltő
tartalmaktól óvjuk meg őket (és magunkat is). De biztos, hogy
mindtől nem fog sikerülni, hiszen most minden erről szól. Ezért
érdemes már egész kicsi kortól beszélni nekik (az ő szintjükön)
a média működéséről. Egész kicsik is képesek megérteni pl.,
hogy a reklámokban nem a teljes valóságot mondják el a
termékekről. A fiam 10 éves lesz, egyik nap azzal viccelődött,
hogy kinyitotta reklámújságot, és azt mondta: "Hm, semmi hogyan
készülj fel a karanténra hirdetés? Na, a kézfertőtlenítő
biztos nem akciós most." Ezen tudtunk egy jót nevetni együtt, ami
egyébként oldja a feszültséget. (A nevetés pozitív hatásairól
még lesz szó). Ne feledkezzünk meg arról, hogy a pozitívumokat
is megemlítsük pl. sokan dolgoznak a védőoltás kifejlesztésén,
a testünk naponta rengeteg vírussal küzd meg, vagy milyen jó,
hogy most egy kicsit többet lehetünk együtt. Bármit, ami nekünk
is segítő gondolat, és hitelesen tudjuk átadni a gyerekeinknek.
Amikor a higiénés
szabályok fontosságáról beszélünk nekik, fontos egyúttal azt
is közvetíteni, hogy ez nem az ő felelősségük. Hajlamosak azt képzelni, és ezzel túl sok felelősséget venni magukra, de nem az ő dolguk
megóvni a világot a világjárványtól, vagy a nagymamájukat attól,
hogy elkapja. Ha elfelejtenek a könyökhajlatukba, (vagy a
térdhajlatukba :)) tüsszenteni, ne szúrjuk le őket emiatt, csak
tárgyilagosan kérjük meg őket, hogy legközelebb ne így
tegyenek.
A játék és
nevetés szerepe
Mindkettő
feszültség és félelemoldó hatású. Nem véletlen születik
számtalan mém a témában, ami szuper, de figyeljünk arra, hogy
ezek ne legyenek gúnyosak, kirekesztőek. A gyerekeknek nem segít,
ha azt érzik, hogy bizonyos embercsoportok felelősek a probléma
kialakulásáért, ha másokat hibáztatunk. Ez nem segít abban,
hogy azt érezzék, a világ alapvetően egy biztonságos hely, az
emberek alapvetően jók. Ha dühöt érzünk, vagy egyéb negatív
érzéseink vannak, azoknak az érzéseknek helye van, de nem a
gyerek előtt, hanem Páros meghallatásban. Az ártatlan vicceknek
azonban nagyon jó feszültségoldó hatása lehet a gyerekeknél is,
pl. a fent említett történet a reklámújsággal, vagy hogy
megpróbálunk a térdhajlatunkba tüsszenteni, ahogy a Zállatorvos
javasolta (nem amikor igaziból kell, csak eljátsszuk). Vagy pl.
horgoltam egy koronát a lányomnak, amit koronavírusnak hívnak
(ezt láthatjátok a képen).
Szuper jól
használhatóak a hancúrozós játékok, birkózás, fogócska,
amikor a gyerekek a fizikai erejükkel, testi ügyességükkel
győzhetnek le minket. Ez növeli a biztonságérzetüket és a
hatékonyságérzetüket, és a feszültségtől is meg tudnak
szabadulni. Szintén jó, ha be tudunk kapcsolódni a szerepjátékukba
– hiszen ez az a mód, ahogyan a gyerekek a világ történéseit
feldolgozzák. Itt is felvehetjük a gyengébb szerepét, vagy
gyógyító irányba terelhetjük a történeteket, ha úgy látjuk,
hogy arra van szükség.
Fontos eszközünk a
Gyerekidő, amikor átadjuk a gyereknek a teljes irányítást adott
időben. Szintén önbizalomnövelő, illetve ebben a térben
könnyebben elmondják, kijátsszák nekünk, ami aggasztja,
foglalkoztatja őket. (link)
Mit tegyünk, ha
karanténba kerülünk
Jelen pillanatban
kijárási tilalom nincs, de az iskolákat és sok más intézményt
már bezártak, és sok munkahely elrendelte az otthoni munkát.
Tételezzük fel azt az ideális helyzetet, hogy legalább az egyik
szülő otthon tud maradni a gyerek(ek)kel, és a munkája megengedi,
hogy a gyerekre is fordítson némi időt. Ebben a helyzetben is sok
kérdés merülhet fel. Megijedhetünk attól, hogy hogyan fogjuk ezt
a rengeteg időt kitölteni értelmes tevékenységgel, vagy hogy a
testvérek biztos egész nap ölik majd egymást. Ezek a félelmek
többnyire abból táplálkoznak, hogy a szünetekben ezt
tapasztaljuk. Érdemes Páros meghallgatásban beszélni arról, hogy
ezt mennyire utáljuk, mennyire nehéz. Miután így kidühöngtük,
kiventilláltuk magunkat, könnyebben tudunk egy kicsit pozitívabban
állni a kialakult szituációhoz. Próbáljuk meg megragadni a
lehetőséget a több pihenésre, kapcsolódásra, szabad játékra.
A tél végén, és bőven a tanévben járva a gyerekeknek amúgy is
nagy szüksége van erre, sok stresszt halmozhattak már fel eddigre,
és ez a helyzet a sok bizonytalansággal, és aggódó felnőttekkel
rátesz még pár lapáttal. Egy kicsit most hadd lazítsanak ők is,
és játszunk velük többet.
Természetesen nem
tudunk egész nap velük foglalkozni, és nem is kell! Nem baj, ha
unatkoznak és nem feltétlenül egy újabb tevékenységgel,
feladattal kell a segítségükre sietnünk. Sokszor ez is csak egy
érzés, amin a segítségünkkel túl tudnak lenni, és újra
könnyebben elfoglalják magukat.
Ha bármi miatt
nyafognak, amit most nem lehet: elmarad az edzés, nem találkozhat a
barátaival, elfogyott a kedvenc keksze – amellett, hogy jogos
ezeken a dolgokon szomorkodni, sokszor ezek csak ürügyek az egész
helyzettel kapcsolatos szorongások feldolgozására. Ha melegséggel
meghallgatjuk őket, és határt szabunk, ha kell, lehetőséget
adunk a kiborulásra, utána rugalmasabbak tudnak maradni a
változások elfogadásában.
Itt is hasznos
eszköz a Gyerekidő, ami arra is szuper, hogy könnyebben el tudjuk
végezni mellettük a feladatainkat, munkánkat. Ugyanis ha
feltöltődnek ebből az extra figyelmünkből, utána jobban
elfoglalják magukat egy ideig.
Fontos, hogy tudjunk
segítséget kérni, ha mindez már nagyon sok. Merthogy az lesz.
Biztosan nehéz lesz. Nem könnyű segítséget kérni, ami mögött
nehéz régi érzések húzódhatnak, illetve az az üzenet, hogy
segítséget kérni a gyengeség jele. Örömmel látom az utóbbi
napokban a rengeteg kezdeményezést, hogy mindenféle módokon
segítsük egymást. Keressünk ilyeneket, akár hozzunk létre mi
magunk: a cselekvés is fontos ellenszere a félelemnek.
Sokan persze nem a
fent vázolt ideális helyzetben vagyunk, ezért ilyenkor fokozottan
érvényes a Kapcsolódó Nevelés egyik alapszabálya: ha nincs
erőd, időd, lehetőséged a „tankönyvi” megoldáshoz, csinálj
bármit, ami beválik. Ha pl. muszáj dolgoznunk, és már nincs
ötletünk, hogy a gyerek addig mit készítsen háztartási
hulladékból, akkor nyugodtan ültessük le a képernyő elé, vagy
adjunk neki egy zacskó zizit. Ettől nem lesz semmi baja. Ha majd
több lesz az erőforrásunk, képesek leszünk határt szabni, ha
úgy érezzük, hogy túl sokká vált a képernyő-, vagy
édességfogyasztás. A következetesség nem azt jelenti, hogy foggal-körömmel ragaszkodjunk minden szabályhoz.
A gyerekek
rugalmasak, ha mi tudunk viszonylag egyensúlyban maradni, még akár
egy nagy buli is lehet számukra az otthonmaradás.
Szeparáció
Sok szülő fél
attól, ha a gyereke kórházba kerül, nem mehet be vele. A
jelenlegi szabályozás szerint be lehet menni, de ettől még ez
maradhat egy félelem, mi van, ha egyéb szempontok majd felülírják
a gyerek alapvető jogát ahhoz, hogy a szülei mellette legyenek a
kórházban. Fontos tudnunk, hogy bár a szeparáció nagyon
megviselheti a gyerekeket, nem kell, hogy ez maradandó trauma legyen
számukra. Utólag segíthetünk neki ezt feldolgozni. Sokunknak van
feldolgozatlan szeparációs története, amitől ez az egész nagyon
ijesztő számunkra. A mi szüleink pl. nem lehettek ott a kórházban,
esetleg nem is látogathattak. De szerencsére nekünk megvannak az
eszközeink, hogy segítsünk. A gyerek biztosan megadja majd a
lehetőségét, hogy ezen dolgozhassunk, pl. utána hosszúra nyúlik
az altatási ceremónia, vagy nehezen tudjuk másra bízni. Amikor
ezeken dolgozunk vele, azzal egyúttal a korábbi szeparációs
traumáját is oldja. Mi is megdolgozhatjuk a régi traumánikat pl. a Páros meghallgatás segítségével.
Mindenkinek sok
erőt, kitartást, és legfőképpen sok-sok támogatást kívánok
az elkövetkezendő időszakhoz!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése