Ugrás a fő tartalomra

A befolyásolhatóság két oldala



Láttam nemrég egy videót arról hogy mennyire befolyásolhatóak vagyunk, követünk másokat, még akkor is, ha semmi értelmét nem látjuk annak, amit csinálnak. Az volt a jelenet, hogy egy orvosi rendelőben a beépített emberek valamilyen hangra felálltak, és egy idő után a kísérleti alanyok is követték ezt a szokást, sőt, átadták a később érkezőknek is, amikor az eredeti résztvevőkből már nem volt ott senki. 

Egyrészt azért ez egy nagyon hasznos tulajdonsága az emberiségnek. Nagy segítség nekünk most a legkisebbel, hogy ötödik gyerekként egy csomó minden neki teljesen egyértelmű, hogy így csináljuk, nem kell fáradságos munkával megtanítani rá. Sokszor rájövök, hogy igazából fogalma sincs, hogy miért csináljuk ezt, csak utánozza. A tesói pl. kitaláltak egy olyan játékot, hogy a trambulinba bedobnak egy golyót, úgy ugrálnak, és akihez hozzáér, elveszít egy életet. A 2 éves kicsi ugyanolyan lelkesen ugrál velük, és random mondogat számokat, miközben nyilvánvaló, hogy nem érti a játék lényegét, és azt se, hogy mit jelentenek ezek a szavak, amiket ismételget. Mégis, így a közösség részének érzi magát, benne van a játékban, élvezi ő is. És előbb-utóbb érteni fogja ő is. 

Viszont különösen a mai világban kiemelten fontos, hogy kritikai gondolkodásra is tanítsuk őket. Nekem ezért (is) fontos, hogy ne zárjam el őket a médiától, az on-line világtól, hanem igyekszem megtanítani őket a tudatos használatra, hogy ne legyenek átverhetőek, manipulálhatóak.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Következetesség?!

Hát, megmondom őszintén, ez a szó vörös posztó számomra, túl sok bűntudatot okoz a szülőknek. Szeretnének következetesek lenni, mert állítólag akkor a gyerek szófogadó, könnyen kezelhető lesz, és így őrizhető meg, vagy szerezhető vissza szülői tekintélyünk. Aztán az igyekezet ellenére mégsem megy, és magunkat hibáztatjuk (és mások minket), amiért a gyerek dacos, akaratos. Külön fejezet, hogy baj-e, ha a gyerek kifejezi az akaratát, vagy nem teljesíti első szó ra vidáman minden kérésünket. Most arról szeretnék írni, hogy tényleg baj-e, ha nem vagyunk következetesek. Ha egyszer szabad, máskor nem. Ha megtiltottam valamit, aztán meggondoltam magam. Én azt gondolom, hogy nem, sőt! A helyzetek változatosak, az állapotunk és a kapacitásunk sem állandó, nem vagyunk robotok!  Mondok egy példát, hogyan néz ki ez a gyakorlatban. Tegnap este 2,5 éves fiam elővette a nagyok egyik legújabb társasjátékát, hogy azzal szeretne játszani. Először mondtam, hogy inkább válasszo...

Hogyan készült el Demóna botja

Ez egy régebbi történet, aminek egy részét megtaláltam egy levelezésben, a többit megpróbálom rekonstruálni. Szóval a nagyfiam gyerekidőben azt kérte, hogy csináljunk varázslóbotot, olyat, ami Demónának van. Van egy botja, amit már régóta használ ilyen célokra, meg egy zöld köve, amit még egyszer a Természettudományi Múzeumban választott (és amúgy el is nevezett ;) ). Arra gondolt, hogy ezt a követ ragasszuk valahogy a bot végére. Ragasztópisztolyt használtunk, és szerintem n agyon jó lett, de ő elégedetlen volt, dühöngeni kezdett, hogy ronda lett, hülyén néz ki, hogy látszik a ragasztó. És hogy ő béna, és az ő hibája, hogy elrontotta. Elkezdte leszedegetni a ragasztót, és így persze egy idő után az egész kő levált a botról. Több időnk nem volt, de nem is akart már ezzel foglalkozni, javaslatokat meg ugye gyerekidőben nem tehettem, hogy hogyan tudnánk megcsinálni, vagy hogy szerintem ez így jó lett, "csak" annyit tudtam tenni, hogy ott vagyok vele ezzel az ...

Mese a csúfolásról

Találtam egy mesét a csúfolásról az első osztályos erkölcstan tankönyvben. Röviden arról szól, hogy egy kislányt csúfolnak, hogy milyen furcsa, mert nem játszik a többiekkel. A megoldás pedig az lett, hogy rájött, hogy az tényleg elég furcsa, hogy visszahúzódó, ezért inkább vidáman megy játszani a többiekkel. Sokszor jó lenne, ha a problémáink ilyen könnyen megoldódnának, a rossz érzéseink ilyen gyorsan elillannának. Az élet azonban ennél sokkal bonyolultabb. A gyerekek olyan dolgokért csúfolják egymást, amiről a másik nem tehet, ha akarna sem tudna változtatni rajta, legalábbis nem egyedül. A csúfolás és a kirekesztés az egy ik legfájdalmasabb dolog, ami egy gyerekkel történhet. A felnőttek felelőssége, hogy ilyen ne történjen meg, és ha már megtörtént, a mi feladatunk, hogy helyrehozzuk. Az áldozatnak szüksége van arra, hogy meghallgassák, és hogy segítsenek neki kiállni magáért. És bármilyen furcsa, a csúfolónak sokszor ugyanerre van szüksége. A gyerekek ere...