Ugrás a fő tartalomra

Téli depresszió? Avagy mit kezdjünk magunkkal és a gyerekeinkkel télen?



Mit kezdjünk magunkkal és a gyerekeinkkel a hosszú, hideg téli napokon? (Különösen ha kisgyerekekkel vagyunk otthon.)

A tél sokunknak nem a kedvenc évszaka, legalábbis mióta felnőttek vagyunk. Nekem biztosan nem, bár mióta gyerekeim vannak, és néha-néha esik a hó, vagy befagy a tó, újra élvezem. De a hideg, meg a korai sötétedés azért továbbra sem a barátom. Sokszor gondolok arra este 6 körül, hogy nyáron ilyenkor még elindulunk a strandra, vagy a játszótérre, most meg legszívesebben már lefeküdnék aludni. A gyerekeknek viszont ezekben a hónapokban is szükségük van a sok mozgásra, és játékra – és igazából nekünk is. Mit tehetünk?

Menjünk ki!

Először is próbáljuk meg magunkat valahogy mégis rávenni, hogy kimozduljunk. Sokszor észre sem vesszük, hogy igazából a bezártság van rossz hatással ránk. Én sokszor tapasztalom, hogy amint kilépek az utcára, szó szerint és átvitt értelemben is új perspektívák nyílnak előttem. Reménykedjünk benne, hogy a hidegtől nem csak mi fogunk jobban elfáradni, hanem ők is. Hazatérve pedig elszöszmötölnek mellettünk, vagy nyugiban meghallgatnak pár mesét az ölünkben.

Jó, ha nemcsak a gyerekekkel, hanem mi magunk is átmozgatjuk magunkat valami olyan tevékenységgel, amiben örömünket leljük, legyen az tánc, sport, vagy akár az őszi levelek összegereblyézése. Nyugodtan bízzuk akár az egész piciket is 1-1 órára másra, pl. apára, ez nekik is jót fog tenni.

Nevetés meghallgatása, hancúrozás

Ha végképp olyan az időjárás, vagy végképp nincs kedvünk kimenni, a lakásban is jól át tudjuk mozgatni a gyerekeket. Itt gondoljatok akár a legegyszerűbb fogócskára, bújócskára, birkózásra, párnacsatára. Vagy mondjuk azt a gyerkőcnek, hogy próbáljon meg lelökni minket az ágyról, letolni a szőnyegről. (További szuper ötletek Larry Cohen: Hancúrozni jó c. könyvében). Vagy egyszerűen csak kapcsoljunk be valami bulis zenét, és táncoljunk, ugrándozzunk! A mi vérkeringésünket is fel fogja pezsdíteni, és a nevetős közös játék mindig jól jön a kapcsolatunk szempontjából is. Ha túlságosan a téli depressziónk hatása alá kerültünk, vagy betegek vagyunk, kitalálhatunk olyan játékokat, amiben csak a gyerekeknek kell mozogniuk, pl. akadálypályát építünk nekik, vagy különböző megbízásokat kell teljesíteniük, pl. keress a lakásban 3 piros tárgyat. Vagy mi csak lefekszünk a földre, vagy a kanapéra, és arra bíztatjuk őket, hogy próbáljanak meg minket megfordítani, vagy felültetni. Esetleg hangos horkolással alvást színlelünk, nekik pedig fel kell minket ébreszteni valahogy.

Gyerekidő

Ha végképp kifogytunk az ötletekből, hogy mi a fenével kössük le a gyereket, akkor legjobb, ha rábízzuk, hogy ő mit szeretne csinálni. Erre remek eszköz a Gyerekidő. Csak beállítunk egy órát mondjuk 10, vagy 20 percre és lelkesen várjuk az ötleteit. Fontos, hogy ebben az időben tényleg bármit lehessen csinálni, természetesen a biztonsági szempontokat szem előtt tartva, de ha jól belegondolunk, a legtöbb dolog, amit a gyerekek szeretnek kipróbálni, igazából nem veszélyes, legfeljebb nekünk ijesztő. Lehet, hogy a gyerkőc azonnal él majd a lehetőséggel, de az is lehet, hogy nyűglődik, nem tudja mit kezdjen magával, és a helyzettel – nem baj, akkor ezzel az érzéssel legyünk vele, és bízzunk benne, hogy előbb-utóbb biztosan kitalál valamit. Azért is érdemes a gyerekidőt bevezetni, mert ez többnyire olyan jól feltölti őket, hogy utána hagynak egy picit pihenni minket.

Kézműveskedés

Ha szerencsésen kimozogtuk magunkat, és még mindig nem jött el az alvásidő, vagy a gyerekünk olyan típus, hogy szereti az ilyesmit, akkor megpróbálkozhatunk valamilyen kézműves tevékenységgel. Ehhez végtelen számú ötletet találhatunk az interneten, ami aztán a gyakorlatban néha nem olyan cukin sül el, mint ahogyan azt eredetileg elképzeltük. Sokan nem szeretjük a maszatolást, hogy a végén nekünk kell eltakarítani a romokat, és hogy a gyerekünk gyakran a felénél megunja és nekünk kell befejezni. Erre megoldás lehet, ha inkább az alkotó folyamatra koncentrálunk, és nem arra, hogy a végén valami szuper alkotás fog kijönni belőle, amit büszkén mutogathatunk. (Amúgy büszkén mutogathatunk persze bármit, csak ne ez legyen a cél.) Figyeljük, hogy a gyerkőc mekkora élvezettel keni szét a festéket, vagy nyomkodja szét a gyurmát. Érdemes beszállni, kiderülhet, hogy ez tényleg jó móka. Ehhez ötleteket pl. itt találtok: https://www.facebook.com/kreativkolyok.hu/

Képernyő

Egyszer olvastam egy ilyesmi posztot egy anyukától egy nagyon hideg téli napon: már kézműveskedtünk, palacsintát sütöttünk, fogócskáztunk, báboztunk, mesét olvastunk, társasoztunk és még mindig csak reggel 9 óra van. Hát igen, sokszor nehéz egyedül egy teljes napon keresztül csupa érdekes dolgot kitalálni és végigcsinálni a gyerekekkel. Ezért én ilyenkor nem tartom ördögtől valónak, ha leültetjük őket a tévé, számítógép elé, vagy akár együtt megnézünk, csinálunk valamit. (Amúgy sem, ezt majd talán egyszer kifejtem.) Amikor a középső gyerekem pár hónapos volt, kaptam egy könyvet, aminek a címe Coping with two, vagyis hogyan küzdjünk meg két picivel otthon. Abban olvastam, hogy a tévét gyakran hívják elektromos bébiszitternek, negatív felhanggal. De az a helyzet, hogy amikor egy szülő egyedül van otthon két kicsi gyerekkel, akkor be kell hogy lássuk, szükségünk van bébiszitterre. Ez a mondat akkor nekem nagy megváltás volt. Természetesen senkit nem arra bíztatok, hogy ha elveivel szögesen ellentétes a képernyőhasználat, és eddig is remekül megvolt nélküle, akkor most kezdje el a tévé elé ültetni a gyerekét. De akinek belefér, esetleg még hasznát is látja, ne legyen bűntudata miatta.

Páros meghallgatás

Lehet, hogy ezzel kellett volna kezdenem, hiszen ha mi jól vagyunk, akkor minden könnyebb. Emlékszem egy télre, amikor még viszonylag kicsi volt a két nagyobbikom, és nagyon nem tudtam mit kezdeni magunkkal. Egy babás fórumon, ahol akkoriban sokat lógtam, ötleteket kértem az idő eltöltésére. Kaptam is mindenféle ötletet, amik jók voltak, de semmi extra újdonság nem volt bennük. És valahogy nem volt kedvem egyikhez sem, nem éreztem magam jobban ettől az ötletbörzétől. És akkor rájöttem, hogy nem az a baj, hogy amúgy nem vagyok egy kreatív ember, és magamtól ne tudnék előállni ilyen ötletekkel. Hanem hogy annyira nem vagyok jó állapotban, hogy tulajdonképpen ez öli meg a kreativitásomat. Jó lett volna, ha már akkor is lett volna meghallgató párom, akinek kisírtam, kidühönghettem volna magam, hogy mennyire utálom a telet, a bezártságot, és mennyire nehéz ilyenkor egyedül két picivel.

+1

Ami nekem még segít, az az, hogy próbálok minden hónapnak valamilyen célt találni. A december a karácsonyi készülődéssel telik, ami valljuk be, rengeteg stresszel is jár, de ezzel együtt mégiscsak a kedvenc ünnepem, és sok minden van, amit a nehézségek ellenére is nagyon szeretek benne. A januárt próbálom az új élet lehetőségének felfogni. Bár elég földhözragadt ember vagyok, nem gondolom, hogy január 1-je bármiben is különbözne december 31-től, mégis van egy olyan érzésem ilyenkor, hogy most új dolgok kezdődhetnek. A téli szünetben általában sikerül nagyobb selejtezést, rendrakást, lakásszépítést is végrehajtani, ennek az eredményét is élvezem még januárban. A február már nehezebb eset, viszont ezen a télen tervezünk barátokkal, gyerekekkel egy telelést, ez egy olyan esemény, amit érdemes várni. Illetve ott van még a farsang, a gyerekek általában nagyon szeretnek beöltözni, erre az időszakra is kialakíthatjuk a saját családi rituáléinkat. És aztán már bújnak is ki a hóvirágok a kertünkben, és a nappalok újra érezhetően hosszabbodnak. :)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan készült el Demóna botja

Ez egy régebbi történet, aminek egy részét megtaláltam egy levelezésben, a többit megpróbálom rekonstruálni. Szóval a nagyfiam gyerekidőben azt kérte, hogy csináljunk varázslóbotot, olyat, ami Demónának van. Van egy botja, amit már régóta használ ilyen célokra, meg egy zöld köve, amit még egyszer a Természettudományi Múzeumban választott (és amúgy el is nevezett ;) ). Arra gondolt, hogy ezt a követ ragasszuk valahogy a bot végére. Ragasztópisztolyt használtunk, és szerintem n agyon jó lett, de ő elégedetlen volt, dühöngeni kezdett, hogy ronda lett, hülyén néz ki, hogy látszik a ragasztó. És hogy ő béna, és az ő hibája, hogy elrontotta. Elkezdte leszedegetni a ragasztót, és így persze egy idő után az egész kő levált a botról. Több időnk nem volt, de nem is akart már ezzel foglalkozni, javaslatokat meg ugye gyerekidőben nem tehettem, hogy hogyan tudnánk megcsinálni, vagy hogy szerintem ez így jó lett, "csak" annyit tudtam tenni, hogy ott vagyok vele ezzel az

Búcsú a szoptatástól

Szoptatás: örök megosztó, érzékeny téma. Bízom benne, hogy ez az írás segít majd közelíteni az álláspontokat. Volt idő, amikor én sem értettem, hogy miért vesződik valaki inkább cumisüvegek fertőtlenítésével, amikor a szoptatás annyival egyszerűbb. Úgy tűnik, már soha többet nem fogok szoptatni, és ezzel azt hiszem tökéletesen megbékéltem, és akár azzal is, ha valaki kezdettől tudatosan a tápszerezést választja. Nekem soha nem volt a szoptatás olyan nagy flash, de ez még nem volt elég indok arra, hogy ne nézzem le kicsit, vagy ne nézzek furán azokra, akik nem szoptatnak, vagy „idő előtt” elválasztják a gyereküket. Íme a sztorim, ami megváltoztatta a gondolkodásomat: Az első gyerekemnél nagyjából annyit terveztem el előre, hogy 6 hónapos koráig szeretném szoptatni, aztán meglátjuk. 14 hónap lett belőle, fokozatos elválasztással, ami nem volt különösebben nehéz. Igazából sokszor úgy éreztem, hogy csak én kínálom. A másodiknál már nem emlékszem, hogy mi volt előre a

Szupertesók

Mire képes 10 perc gyerekidő ? Arra törekszem, hogy hétvégén tudjak a gyerekeimmel 30-30 percet gyerekidőzni, ez az a rendszer, amit többé-kevésbé tartani tudunk. De mostanában sűrű napokat, heteket élünk, én is fáradtabb, türelmetlenebb vagyok a szokásosnál. Ez meg is látszik középső gyermekem viselkedésén. Tegnap reggel nem akart elengedni a dolgomra, ami már jó régen nem fordult elő. Rászántam az időt, hogy egy darabig még vele legyek (erről írok majd külön), majd megígérte m neki, hogy este gyerekidőzünk. Ezt természetesen nem felejtette el, és be is akarta hajtani, én viszont mire odáig jutottunk, már nagyon fáradt voltam, majd leragadt a szemem. Úgyhogy a szokásos 30 perc helyett 10-et ajánlottam neki, ami először nem igazán tetszett neki, de aztán belement. És aztán olyan különösebb nem történt ebben a 10 percben, legalábbis látszólag, játszottunk, kapcsolódtunk. Ezután volt még egy közös kiabálós feszültséglevezetős játék a tesójával, aki szintén nem volt a