Nagyjából 4 éve
használom a Kapcsolódó Nevelés eszközeit a gyerekeimmel, de a
gyerekidőnek valahogy nagyon nehéz volt megtalálni a rendszerét,
inkább ad hoc jelleggel működött. Ennek egyik oka volt a szimpla
logisztika: mit csináljon és kivel legyen addig a másik (később
másik két) gyerek, a másik része viszont inkább egy lelki gát
volt: a többi eszköz spontaneitása mellett ez olyan kötelező
jellegű volt számomra, illetve azzal is nehéz volt mit kezdenem,
hogy mi van, ha elutasítanak, nem akarnak velem játszani. Ezek
remek témák páros meghallgatáshoz!
Így
rendszertelenül, nagy kihagyásokkal is megvolt azért a hatása:
fontos dolgokat meséltek el, mutattak meg akár szavakkal, akár
játékkal, vagy egyszerűen csak játszottunk egy jót. Utána
sokszor kisimultabbak, együttműködőbbek voltak, egymással is még
jobban kijöttek. Én is élveztem, hogy csak az egyik gyerekemre
koncentrálhatok és hogy micsoda fantasztikus gyerekem van. Persze
olyan is volt, amikor próbára tettek: vajon gyerekidőben
elviselem-e, ha idétlenkedik, kiabál, vagy pl. amikor egy hosszabb
utazásra készültem, a lányom egyszerűen otthagyott gyerekidő
közben. Ezek is mind-mind fontos dolgok! Többször próbáltam
valamilyen rendszert bevezetni és ezt néhány hónapja sikerült
igazán jól kialakítani. Több évnyi gondolkodás után végre
rászántam magam, hogy bébiszitterünk legyen. Óriási
szerencsémre egy nagyon hasonló gondolkodású anyuka jelentkezett,
akivel már régebb óta ismertük egymást és a gyerekekkel is jól
kijött. Így végre kialakult az a rendszer, hogy amikor ő jön, az
azt jelenti, hogy lehet gyerekidőzni is.
A lányom (6) mindig
is jobban kikövetelte magának a figyelmet, feltűnőbben jelezte,
hogy kapcsolódásra van szüksége. A fiam (8) hajlamos volt inkább
visszavonulni és egyedül csinálni a dolgait. Amikor elkezdtük ezt
a rendszeres gyerekidőt, eleinte volt, hogy ő nem akart. (Ez
korábban is elfordult többször). Volt, hogy ráhagytam, volt, hogy
játékosan könyörögtem, volt, hogy annyit mondtam, hogy rendben,
akkor csak nézem, mit csinálsz. Néha mondott olyanokat, hogy ő
már ebből kinőtt, ő már ezt nem akarja. Csábító ezt
elfogadni, meg azt gondolni, hogy biztosan elég jól van ahhoz, hogy
ne igényeljen különidőt. De ennek ne dőljünk be! Kitartásom
meghozta az eredményét, most már kéri a gyerekidőt, számonkéri,
ha elmarad, és meg tudja fogalmazni, hogy rosszul esik neki, ha a
testvérével többet játszom, amikor ő is szeretne.
Ha a lányomat
megkérdezem, hogy olvassak-e neki, 10-ből 9-szer igent mond. Ha a
fiamat kérdezem, talán 1-szer. Már majdnem elhittem, hogy őt
egyszerűen nem érdeklik annyira a mesék, történetek, bár amikor
a húgának olvasok, akkor sokszor ő is odasomfordál és az
eredetileg kisebbeknek való meséket is élvezettel hallgatja.
Nemrég újra feltettem neki a kérdést: a legkisebb már aludt, még
nem volt annyira késő, de én már nagyon álmos voltam, le akartam
feküdni. De gondoltam egyet, és megkérdeztem a fiamat, olvassak-e
neki. Azonnal rávágta, hogy igen! Hozta a könyvet, csinált egy
kuckót, engem is jól körberakott párnákkal, hogy minél
kényelmesebben legyek. Nem sokat tudtam olvasni neki, mert tényleg
nagyon álmos voltam, de így is szuper kapcsolódós élmény volt.
Azt gondolom, nagyon nagy pluszt adott a kapcsolatunknak ez a
rendszeres gyerekidő, hogy számíthat rá, hogy én akkor is ott
vagyok ebben az időben, amikor ő vonakodik, így a nap többi
részében is könnyebben tudunk kapcsolódni, sokkal többször ölel
meg, csak úgy spontán, vagy nyílik meg verbálisan. És
természetesen szó sincs arról, hogy ő már túlságosan nagyfiú
lenne az ilyesmihez! ;)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése