Gyakran felmerül a kérdés, hogy hogyan lesz a gyerek együttműködő és
hogyan fogja tudni figyelembe venni mások szempontjait, ha nem büntetem,
amikor "rossz" és nem jutalmazom, amikor "jó". A Kapcsolódó Nevelés egy
egész más utat ajánl erre, pl. vegyük észre, amikor kapcsolódásra van
szüksége. Sokféle jelet küldenek a gyerekek felénk (sajnos általában
pont nem azt, hogy szépen szavakkal kifejezik, hogy éppen mi a bajuk és
mire lenne szükségük), az egyik tipikus ilyen jel, amikor
valami számunkra értelmetlen dolgon problémáznak, sírnak. Lányom
választott a boltban egy szinezőt, és elhatározta, hogy minden nap
reggeli után kiszínez belőle egy oldalt. Egyik nap észrevette, hogy
véletlenül kihagyott 2 oldalt és ezen nagyon elszomorodott. Mondtam,
hogy színezze ki gyorsan azt a kettőt. Nem jó, mert sorban kellett
volna. Akkor ragasszuk össze azt a két oldalt, és akkor nem látszik.
Nem, mert azokat is szeretné kiszínezni. Patthelyzet, itt már látszott,
hogy nem ilyen jellegű megoldásra van szükség, úgyhogy mondtam neki,
hogy sajnálom, de ez most már így alakult, nem tudjuk visszacsinálni.
Ezen sírt kicsit, majd újabb ötletem támadt. Mi lenne, ha együtt
színeznénk ki a hiányzó lapokat? Na ez már tetszett neki. Nekifogtunk és
közben ilyeneket mondott: nyugodtan használd a kéket, én addig akkor
színezek a pirossal. Nyugodtan elmehetsz, ha már készen vagy (nem mentem
el.) Egyszerűen ennyire volt szükség, hogy kapcsolódjunk, hogy valamit
együtt csináljunk és közben képes volt átengedni azt a színt, amire neki
is szüksége lett volna, és képes volt figyelembe venni, hogy nekem nem
biztos hogy olyan jó móka ott ücsörögni, amíg ő is teljesen elkészül.
Hát, megmondom őszintén, ez a szó vörös posztó számomra, túl sok bűntudatot okoz a szülőknek. Szeretnének következetesek lenni, mert állítólag akkor a gyerek szófogadó, könnyen kezelhető lesz, és így őrizhető meg, vagy szerezhető vissza szülői tekintélyünk. Aztán az igyekezet ellenére mégsem megy, és magunkat hibáztatjuk (és mások minket), amiért a gyerek dacos, akaratos. Külön fejezet, hogy baj-e, ha a gyerek kifejezi az akaratát, vagy nem teljesíti első szó ra vidáman minden kérésünket. Most arról szeretnék írni, hogy tényleg baj-e, ha nem vagyunk következetesek. Ha egyszer szabad, máskor nem. Ha megtiltottam valamit, aztán meggondoltam magam. Én azt gondolom, hogy nem, sőt! A helyzetek változatosak, az állapotunk és a kapacitásunk sem állandó, nem vagyunk robotok! Mondok egy példát, hogyan néz ki ez a gyakorlatban. Tegnap este 2,5 éves fiam elővette a nagyok egyik legújabb társasjátékát, hogy azzal szeretne játszani. Először mondtam, hogy inkább válasszo...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése