Ugrás a fő tartalomra

Kisgyereknek lenni



Week of the young child - kisgyermekek hete: ilyen is van, teljesen jogosan. Ebből az alkalomból íródott a következő cikk, amit hevenyészve le is fordítottam nektek. Teljesen rendben van, ha gyermekünk viselkedésével, kéréseivel kapcsolatban időnként azt érezzük, hogy na ne, ezt már ne. De ha tudunk, érdemes picit megállni, és elgondolkodni azon, hogy nekik milyen lehet az a helyzet.

Nekik is nehéz

Hosszú este volt, és már éppen majdnem elaludtam, amikor az utolsó altatódal utolsó versszaka közben felemelted a fejed: „Víz?” Én kutatva körülnéztem a szobában, de tudtam, hogy nem lesz ott az itatópohár. „Nincs itt fönt víz. Nem kell az most.” „Víz?” „Nem, kicsim.” „Víz!” - ezúttal még jobban követelőzve. És akkor a haragom felszínre tört: gyorsan és vörösen és forrón és tüzesen. Vettem egy nagy levegőt. A testem megfeszült, a fogamat összeszorítottam. És persze te ezt érezted. Hiába fojtottam el gyorsan, olyan tisztán érezted, mint én, belémolvadtál. Apró testedet rázta a zokogás, mert az az ember, akit a legjobban szeretsz a világon, akitől függsz, hirtelen szörnnyé változott, mert te vizet akartál. Mert lefekvés előtt szomjas voltál és magadtól még nem tudod megoldani a problémáidat.

Képzeld el, milyen lenne az élet, ha ennyire nem tudnád irányítani. Sokat beszélünk arról, hogy milyen nehéz anyának lenni – teljesen jogosan – hiszen ez minden, csak nem könnyű. De április második hete a Kisgyermekek hete, és ennek tiszteletére szeretném felhívni a figyelmet, hogy milyen nehéz kisgyereknek lenni.

Terapeutaként mindig próbálom beleképzelni magam a gyerekek helyzetébe. Ha szeretnék segíteni egy problémás viselkedéssel kapcsolatban, először meg kell próbálnom megérteni. És minden alkalommal, amikor próbálom felvenni egy kisgyerek cipőjét, mindig ugyanarra a következtetésre jutok: egyetlen felnőtt sem lenne képes megküzdeni azokkal a dolgokkal, amikkel nekik kell megküzdeni.

Először is gondolj bele: megmondják mit csinálj, mikor csináld, és hogyan csináld – állandóan. Edd meg azt az ételt, amit még sosem láttál előtte. Ne grimaszolj. (Egyáltalán mit jelent az, hogy grimaszol?) Ideje indulni valahova, ahova nem akarsz, gyorsan, gyorsan, gyorsan, hogy teljesítsünk egy önkényes napirendet, ami semmit nem jelent nekünk.

Képzeld el, hogy olyan gyakran vallasz kudarcot, mint egy kisgyerek. Még egy papír elvágásához sem tudod megfelelően mozgatni a kezedet, elesel, ahogy átszaladsz a parkon, kiöntöd a tejet, amit annyira kétségbeesetten akartál a pohárba tölteni (és én már megint csak rontok a helyzetén.)

Egy újabb esti példa:
„Apa, mondd meg, hogy került oda az a bácsi?” „Felmászott.” „NEM, mondd meg, hogy került oda!” Újra, és újra, és a fiunk egyre frusztráltabbá válik, amíg rá nem jövök, hogy valójában ezt akarta mondani: „Kérdezd meg, hogy hogy került oda!”

Egy rossz szó megváltoztatja az egész mondat értelmét és ilyen frusztrációt okoz. Képzeld el, hogy folyamatosan nem sikerül hatékonyan kommunikálnod az életed szereplőivel. Nap mint nap küzdesz, hogy megtaláld a megfelelő szavakat, mondasz valamit, miközben valami másra gondolsz, annyira rosszul ejted a szavakat, hogy senki nem érti, mire gondolsz. És aztán az emberek miattad idegesek, miattad veszítik el a türelmüket. Az egyik kedvenc könyvem, amit a gyerekeknek szoktam olvasni: „Babák mindenhol” Az utolsó oldalon ez áll: „A babákat mindig, mindenhol szerették. Amiért annyira keményen próbálkoznak, olyan messzire eljutnak, annyira csodálatosak.” Majdnem mindig sírnom kell, amikor ezt olvasom, mert ez annyira igaz. Mindezek ellenére újra és újra próbálkoznak. Minden egyes napot mosollyal, lelkesedéssel és izgalommal köszöntenek. Megbocsájtják a hibáinkat, a dühkitöréseinket, az igazságtalan haragunkat. A türelmetlenségünkre türelemmel válaszolnak (legalábbis néha), nevetnek, élnek, szeretnek fáradhatatlanul.

Szóval amikor végképp kiakasztanak bennünket, próbáljunk emlékezni rá, hogy mi ugyanezt tesszük velük.

Tracy Slater

http://boston.citymomsblog.com/motherhood/its-hard-for-them-too/?utm_content=buffercf0ac&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan készült el Demóna botja

Ez egy régebbi történet, aminek egy részét megtaláltam egy levelezésben, a többit megpróbálom rekonstruálni. Szóval a nagyfiam gyerekidőben azt kérte, hogy csináljunk varázslóbotot, olyat, ami Demónának van. Van egy botja, amit már régóta használ ilyen célokra, meg egy zöld köve, amit még egyszer a Természettudományi Múzeumban választott (és amúgy el is nevezett ;) ). Arra gondolt, hogy ezt a követ ragasszuk valahogy a bot végére. Ragasztópisztolyt használtunk, és szerintem n agyon jó lett, de ő elégedetlen volt, dühöngeni kezdett, hogy ronda lett, hülyén néz ki, hogy látszik a ragasztó. És hogy ő béna, és az ő hibája, hogy elrontotta. Elkezdte leszedegetni a ragasztót, és így persze egy idő után az egész kő levált a botról. Több időnk nem volt, de nem is akart már ezzel foglalkozni, javaslatokat meg ugye gyerekidőben nem tehettem, hogy hogyan tudnánk megcsinálni, vagy hogy szerintem ez így jó lett, "csak" annyit tudtam tenni, hogy ott vagyok vele ezzel az

Búcsú a szoptatástól

Szoptatás: örök megosztó, érzékeny téma. Bízom benne, hogy ez az írás segít majd közelíteni az álláspontokat. Volt idő, amikor én sem értettem, hogy miért vesződik valaki inkább cumisüvegek fertőtlenítésével, amikor a szoptatás annyival egyszerűbb. Úgy tűnik, már soha többet nem fogok szoptatni, és ezzel azt hiszem tökéletesen megbékéltem, és akár azzal is, ha valaki kezdettől tudatosan a tápszerezést választja. Nekem soha nem volt a szoptatás olyan nagy flash, de ez még nem volt elég indok arra, hogy ne nézzem le kicsit, vagy ne nézzek furán azokra, akik nem szoptatnak, vagy „idő előtt” elválasztják a gyereküket. Íme a sztorim, ami megváltoztatta a gondolkodásomat: Az első gyerekemnél nagyjából annyit terveztem el előre, hogy 6 hónapos koráig szeretném szoptatni, aztán meglátjuk. 14 hónap lett belőle, fokozatos elválasztással, ami nem volt különösebben nehéz. Igazából sokszor úgy éreztem, hogy csak én kínálom. A másodiknál már nem emlékszem, hogy mi volt előre a

Szupertesók

Mire képes 10 perc gyerekidő ? Arra törekszem, hogy hétvégén tudjak a gyerekeimmel 30-30 percet gyerekidőzni, ez az a rendszer, amit többé-kevésbé tartani tudunk. De mostanában sűrű napokat, heteket élünk, én is fáradtabb, türelmetlenebb vagyok a szokásosnál. Ez meg is látszik középső gyermekem viselkedésén. Tegnap reggel nem akart elengedni a dolgomra, ami már jó régen nem fordult elő. Rászántam az időt, hogy egy darabig még vele legyek (erről írok majd külön), majd megígérte m neki, hogy este gyerekidőzünk. Ezt természetesen nem felejtette el, és be is akarta hajtani, én viszont mire odáig jutottunk, már nagyon fáradt voltam, majd leragadt a szemem. Úgyhogy a szokásos 30 perc helyett 10-et ajánlottam neki, ami először nem igazán tetszett neki, de aztán belement. És aztán olyan különösebb nem történt ebben a 10 percben, legalábbis látszólag, játszottunk, kapcsolódtunk. Ezután volt még egy közös kiabálós feszültséglevezetős játék a tesójával, aki szintén nem volt a