(A lányom 5 évesen saját kérésére ovis lett. Megállapodásunk szerint ő dönti el, hogy melyik nap akar menni, és mikor nem.) Második ovis hét: hétfőn nem ment, kedden igen, szerdára megint
szabadnapot vett ki. Amikor kedden közölte, hogy másnap nem szeretne
menni, arra gondoltam, hogy nekem ez így nem annyira jó, hogy a
pillanatnyi kedve alapján dől el, hogy aznap megy-e oviba, ami az én
programomat is befolyásolja. Hogyan tudok így tervezni, előre
gondolkodni? Fel akartam vetni neki, hogy találjunk ki valami rendszert,
de eszembe jutott, hogy ő azért ugyanezt a bizonytalanságot
rendszeresen megéli. Hiába beszélünk
sokat arról, hogy mikor mi történik, mi után mi jön, mégis vannak
számára váratlan dolgok, úgy alakul, vagy elfelejtettük bevonni, vagy
csak nem értette meg. Az ő időfogalma valahogy lassabban érik, mint
mondjuk a bátyjának, neki 5 évesen még mindig nem világos, hogy pl. a
péntek és az ősz nem ugyanaz a kategória. Mégiscsak én vagyok a felnőtt,
egy darabig még biztosan tudok ezzel együtt élni, úgyhogy befogtam a
számat 
Hát, megmondom őszintén, ez a szó vörös posztó számomra, túl sok bűntudatot okoz a szülőknek. Szeretnének következetesek lenni, mert állítólag akkor a gyerek szófogadó, könnyen kezelhető lesz, és így őrizhető meg, vagy szerezhető vissza szülői tekintélyünk. Aztán az igyekezet ellenére mégsem megy, és magunkat hibáztatjuk (és mások minket), amiért a gyerek dacos, akaratos. Külön fejezet, hogy baj-e, ha a gyerek kifejezi az akaratát, vagy nem teljesíti első szó ra vidáman minden kérésünket. Most arról szeretnék írni, hogy tényleg baj-e, ha nem vagyunk következetesek. Ha egyszer szabad, máskor nem. Ha megtiltottam valamit, aztán meggondoltam magam. Én azt gondolom, hogy nem, sőt! A helyzetek változatosak, az állapotunk és a kapacitásunk sem állandó, nem vagyunk robotok! Mondok egy példát, hogyan néz ki ez a gyakorlatban. Tegnap este 2,5 éves fiam elővette a nagyok egyik legújabb társasjátékát, hogy azzal szeretne játszani. Először mondtam, hogy inkább válasszo...

Megjegyzések
Megjegyzés küldése