Ugrás a fő tartalomra

Érzelmi projekt - vécégondok





Alább egy cikk (nyers)fordítását találjátok: egy gyönyörű történet, hogyan segített egy anyuka a fiának a Kapcsolódó Nevelés összes eszközével legyőzni a vécézéstől való félelmét. És a  végén nem csak a kakiügy oldódott meg, hanem valami sokkal több történt.

Néha a gyerekeink olyan nagy érzelmeket tartogatnak, amit nem lehet kisebb meghallgatásokkal kiengedni. Ezeket „érzelmi projektek”-nek hívjuk. Alább egy anyuka története, hogyan használta a Kapcsolódó Nevelés összes eszközét a sírás meghallgatásától a páros meghallgatásig, hogy segítsen a fiának legyőzni a vécétől való hirtelen fellépő félelmét.

Egy nagy tengerentúli utazás után a fiam egyszer csak nem akart többet kakilni. Olyan sokáig visszatartotta, ameddig csak bírta, ezért egész nap kényelmetlenül érezte magát, és amikor kakilnia kellett, összeszorította a fenekét, lábujjhegyen járkált, félelemmel a szemében és a testében.

Gyakran kijött egy kis kaki, úgyhogy naponta többször át kellett öltöztetnem. És volt, hogy újra pelenkát adtam rá alsónadrág helyett. Az, hogy folyton át kellett öltöztetnem, meg ki kellett cserélnem a pelenkáját és hogy láttam, hogy fél, nagyon megviselt. Mind a ketten meg voltunk akadva, és úgy éreztem, nem tudok neki ebben segíteni.

Először is elvittem az érzéseimet meghallgatásba. Sírtam, dühöngtem, beszéltem, rázkódtam, ütöttem, toporzékoltam, hogy milyen nehéz ez az egész nekem. Egy varázspálcát akartam, azt akartam, hogy legyen vége, hogy valaki jöjjön és javítsa meg, tudni akartam, hogy ez nem fog örökké tartani. Minél több időt foglalkoztam a dologgal kapcsolatos érzéseimmel, annál kevésbé zavart, amit csinál és annál inkább éreztem, hogy fogok tudni segíteni neki.

Segítséget is kértem! Írtam Pattynek, aki segített megérteni, hogy mi történik a fiammal, és megadta a kulcsot, ami még hiányzott ahhoz, hogy igazán tudjam az eszközöket használni: Haladj lassan!

Természetesen szerettem volna, ha ez az egész eltűnik amilyen gyorsan csak lehet, szóval ezeket az érzéseket újra el kellett vinnem meghallgatásba.

Amikor készen álltam rá, hogy dolgozzak a fiammal, beszélgettem vele a kakijáról, hogy mennyire fontos szerepe van, és hogy mennyire fontos, hogy elengedje. Elmondtam neki, hogy sajnálom, hogy ennyire aggódik miatta, és hogy itt vagyok, segítek neki, amíg újra szívesen kakil majd.

Legközelebb amikor láttam, hogy lábujjhegyen topog az aggodalmas arckifejezéssel, közel mentem hozzá és átöleltem. Azt mondtam: Hé, pajtás, úgy tűnik kakilnod kell. Segítek.” Ennyi kellett, hogy sírni kezdjen – keményen küzdött ellenem, és ezt kiabálta: Nem, nem, NEM, nem akarom!

Tartottam, de nem tettem kísérletet arra, hogy bárhova menjünk, csak emlékeztettem, hogy el kell menni kakilni és én segíteni fogok. Ő sírt és sírt és küzdött ellenem. Ahogy csillapodott a sírás, újra emlékeztettem és lassan tereltem a vécé felé. Jött velem, és ahogy elkezdett pánikba esni, megálltam, tartottam őt és hallgattam őt, emlékeztetve, hogy mennyire szeretem, és hogy mennyire fontos lenne kakilnia és hogy hogyan fogok segíteni neki. Ez a folyamat eltartott egy darabig, ahogy lassan haladtunk a vécé felé.

Több ilyen epizódunk volt, volt, amelyik másfél órán át tartott.

Egy másik sírás meghallgatás pelenkázás közben történt. Ahogy nem akart a vécére menni kakilni, ugyanúgy utálta, ha átöltöztettem és kiszedtem a kakit a nadrágjából. Egyszer, amikor észrevettem, hogy kaki van a pelenkájában, határt szabtam, odamentem hozzá és közöltem, hogy ki kell vennünk a kakit. Megpróbált elmenekülni tőlem, kétségbeesetten próbálta elkerülni a pelenkacserét. Lassan közeledtünk a pelenkázóasztal felé, és ahogy ott feküdt, több mint másfél órát töltöttünk azzal, hogy sírt, küzdött, izzadt, és rugdosott, ahogy fogtam a nadrágja tetejét és mondtam neki, hogy le fogom venni a nadrágját. Nem vettem le, és nem fogtam le, csak figyeltem, ráöntöttem a szeretetemet, ahogy azon a hatalmas fájdalmon dolgozott, amit magában tartott.

Ezek a sírás meghallgatások rendszeresek és intenzívek voltak az első 4 napban, majd a következő egy hétben lassan csökkentek. Az egyik ilyen alkalom után, amikor a nagymamája is ott volt, újra elkezdett a vécébe kakilni.

A rendszeres sírás meghallgatás mellett rendszeresen gyerekidőztünk a fiammal, hogy biztosítsam a szoros kapcsolatunkról, és hogy a kapcsolatunk a közös mókáról és játékról is szól, nem csak a kemény munkáról. A gyerekidőben nála volt az irányítás, és azt tettem, amit csak szeretett volna. Nagyon sokat fociztunk és játszottunk az ágyban. Élveztem vele lenni, és mutattam, hogy mindennek nagyon örülök, amit csinál.

A nevetés meghallgatása nehéz ügy volt nekem ebben a témában. Mivel annyira el voltam akadva ezzel a témával, nehéz volt a dolog vicces oldalát megtalálni. Megpróbáltam, hogy félek a vécétől, de nem nevetett rajta. Kipróbáltam, hogy össze-vissza rohangálok és úgy csinálok, mintha mindenhova odakakilnék, csak a vécébe nem: ezen csak első alkalommal nevetett. Próbáltam élét venni annak a dolognak, hogy bemegy a kaki a nadrágjába ezzel: „Jaj, ne! Egy kaki van a nadrágodban! Hogy került az oda? Az ablakon repült be? Mit csinálunk vele? Hova tegyük?” Ez elég jól működött, különösen miután volt néhány sírás meghallgatásos epizódunk és nekem is sok-sok meghallgatásom volt: akkor már mindketten tudtunk egy kicsit lazábbak lenni a témával kapcsolatban és viccelni vele.

Ez egy nagy érzelmi projekt volt a fiamnak. Még mindig nem tudom biztosan, hogy mitől félt annyira, de van néhány ötletem. Attól, hogy végigcsináltuk ezt a nagyon nehéz dolgot, úgy éreztem, hogy bármit képes vagyok megoldani. Mindkettőnknek magabiztosságot adott, hogy tudjuk kezelni az érzelmeinket, erősítette a kapcsolatunkat, és a fiamnak nagyobb érzelmi teret adott. Miután túlvoltunk ezen az ügyön, a fiam sokkal nyugodtabb és boldogabb lett. Könnyebben nevetett, kreatívabb és felfedezőbb lett. Lelkesebben sajátított el új készségeket, és ami a legjobb: nem kellett többé pelenka és nyugodtan használta a vécét.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Hogyan készült el Demóna botja

Ez egy régebbi történet, aminek egy részét megtaláltam egy levelezésben, a többit megpróbálom rekonstruálni. Szóval a nagyfiam gyerekidőben azt kérte, hogy csináljunk varázslóbotot, olyat, ami Demónának van. Van egy botja, amit már régóta használ ilyen célokra, meg egy zöld köve, amit még egyszer a Természettudományi Múzeumban választott (és amúgy el is nevezett ;) ). Arra gondolt, hogy ezt a követ ragasszuk valahogy a bot végére. Ragasztópisztolyt használtunk, és szerintem n agyon jó lett, de ő elégedetlen volt, dühöngeni kezdett, hogy ronda lett, hülyén néz ki, hogy látszik a ragasztó. És hogy ő béna, és az ő hibája, hogy elrontotta. Elkezdte leszedegetni a ragasztót, és így persze egy idő után az egész kő levált a botról. Több időnk nem volt, de nem is akart már ezzel foglalkozni, javaslatokat meg ugye gyerekidőben nem tehettem, hogy hogyan tudnánk megcsinálni, vagy hogy szerintem ez így jó lett, "csak" annyit tudtam tenni, hogy ott vagyok vele ezzel az

Búcsú a szoptatástól

Szoptatás: örök megosztó, érzékeny téma. Bízom benne, hogy ez az írás segít majd közelíteni az álláspontokat. Volt idő, amikor én sem értettem, hogy miért vesződik valaki inkább cumisüvegek fertőtlenítésével, amikor a szoptatás annyival egyszerűbb. Úgy tűnik, már soha többet nem fogok szoptatni, és ezzel azt hiszem tökéletesen megbékéltem, és akár azzal is, ha valaki kezdettől tudatosan a tápszerezést választja. Nekem soha nem volt a szoptatás olyan nagy flash, de ez még nem volt elég indok arra, hogy ne nézzem le kicsit, vagy ne nézzek furán azokra, akik nem szoptatnak, vagy „idő előtt” elválasztják a gyereküket. Íme a sztorim, ami megváltoztatta a gondolkodásomat: Az első gyerekemnél nagyjából annyit terveztem el előre, hogy 6 hónapos koráig szeretném szoptatni, aztán meglátjuk. 14 hónap lett belőle, fokozatos elválasztással, ami nem volt különösebben nehéz. Igazából sokszor úgy éreztem, hogy csak én kínálom. A másodiknál már nem emlékszem, hogy mi volt előre a

Szupertesók

Mire képes 10 perc gyerekidő ? Arra törekszem, hogy hétvégén tudjak a gyerekeimmel 30-30 percet gyerekidőzni, ez az a rendszer, amit többé-kevésbé tartani tudunk. De mostanában sűrű napokat, heteket élünk, én is fáradtabb, türelmetlenebb vagyok a szokásosnál. Ez meg is látszik középső gyermekem viselkedésén. Tegnap reggel nem akart elengedni a dolgomra, ami már jó régen nem fordult elő. Rászántam az időt, hogy egy darabig még vele legyek (erről írok majd külön), majd megígérte m neki, hogy este gyerekidőzünk. Ezt természetesen nem felejtette el, és be is akarta hajtani, én viszont mire odáig jutottunk, már nagyon fáradt voltam, majd leragadt a szemem. Úgyhogy a szokásos 30 perc helyett 10-et ajánlottam neki, ami először nem igazán tetszett neki, de aztán belement. És aztán olyan különösebb nem történt ebben a 10 percben, legalábbis látszólag, játszottunk, kapcsolódtunk. Ezután volt még egy közös kiabálós feszültséglevezetős játék a tesójával, aki szintén nem volt a